Test av Seeker Cyclops extraljus.

Jeels har testat extraljusen Seeker Cyclops med positionsljus, och vad tycker vi om dessa då?

Seeker Cyclops

Utseende

Seeker cyclops extraljusen är väldigt tilltalande utseendemässigt med deras aningen välvda form, därifrån märket cyclops kommit från, och dessutom med en stilig, aningen speciell, parkeringsljus som man kan låta bli koppla in ifall man önskar. Problemet med parkeringsljus på extraljus idag är det är i Finland endast godkänt med 2 stycken parkeringsljus framåt, så det innebär, vill man vara på säkra sidan ska man inte koppla in dessa, eftersom vi inte uppmanar till olagligheter. Dock här så blev dom kopplade med en kabel som vi kan enkelt koppla bort vid behov.

Parkeringljus

Storleken på dessa är ganska ordentliga, men ändå smidiga, men vi rekommenderar kanske inte för det minsta fordonet, här blev dom kopplade på en Toyota corolla verso -08.

Fastsättning och montering

I testet monterar vi 2 stycken av dessa extra ljus på en vanlig monteringsplåt för extraljus. Fastsättningen i plåten är enkelt, ock passar perfekt.

Med extraljusen kommer stöd att sätta fast för att eliminera eventuella vibrationer, vilket är en förutsättning på separat extraljus då vibrationer kan uppstå väldigt enkelt, speciellt på gropiga vägar .

Vi önskar dock det kunde det finnas med instruktioner hur man monterar stöden , då vi själv tyckte det var lite knepigt luska ut hur man sätter fast dessa i bilen för att få ett så snyggt utseende som möjligt.

Som kabelserie använde vi dock en annorlunda serie som inte var lämpad för dessa, utan en ”standard” kabelserie med canbus för 2 extraljus som inte innehåller uttag för parkeringsljusen, och fel kontakter. Vi rekommender en kabelserie med DT-3 kontakter , passar direkt med kontakterna, eller om canbus behövs så finns det Plug & Drive Can kabelsats – DT 3Polig – med Parkeringsljus , notera dock, senare nämnd är bara för ett ljus.

Vill ni ha för 2 extraljus som innehåller canbus så måste ni fixa om kontaktera, som dessa vi använde i vår koppling , Plug & Drive Can kabelsats– DT 2Polig. Men är inte så svårt klippa bort kontakterna och koppla direkt ihop trådarna. Det kommer dessuotm med motsvarande DT-3 koppling, både som extra endast koppling, och dessutom en kort kabel med färdig koppling på, så alternativen att fixa till en kabel som just passar ert fordon går enkelt, mycket uppskattat och bra gjort av Seeker, extra plus för det.

….Men åter till montering och koppling.

Vi rekommenderar alltid låta proffsen sköta inkoppling av extraljus, en del nyare bilar (eller bilar framförallt) kan ha känsliga elsystem , så man inte tar fel kabel och får korslutning.

Vårt intryck av monteringen är att bortsett från monteringsinstruktioner kunde ha inkluderats, och att vi kunde haft en bättre lämpad kabelserie, så gick dom väldigt enkelt att montera på bilen och tog inte desto längre tid än andra extraljus som t.e.x ledramp.

Ljusbild

Efter att vi hade testat så allt funkade som det ska blev det dags för fin justering, kanske bland dom mera viktigare sakerna för att få ut allt av extraljusen.

Efter monteringen

Att finjustera extraljus kan vara knepigt, då en liten justering kan betyda en hel del 300 meter längre fram. men pga den smått välvda formen på Seeker Cyclops så upplevde vi dessa vara enklare att ställa in så som vi önskade, men se till ha fastsatt stöden ordentligt vid justeringen så dessa inte lossnar, då från bilens sida, på lampan är dessa fast upptill med tillhörande skruv och enkel komma åt.

Ljusbild innan finjusteringen

På bilden ser ni direkt ur lådan och monterad, innan desto mera justeringar blivit gjorda. Vi blev imponerade av den ”sköna” ljusbilden dessa har, dock hade vi kanske önskat en aningen bredare ljusbild, men det är fördelen med 2 skillda extraljus, man kan ju ställa in dom som man själv önskar, upp i trädet, ner i marken eller in i skogen, bara hur du själv vill ha det. Längden på ljusbilden är väldigt bra, tillverkaren ger ut 1 Lux på 393 meter, vilket uppskattningsvist är till skogsbrynet i horizonten.

Glömde vi nämna dessa är även E-märkta vilket innebär dom är godkända för vägbruk, men har ett högt referenstal på 45, så kan iinebära dessa får för högt ref.tal om ni monterar flera då enligt EU tillåts max ref. 100

Ljusbild

Slutsats

Då är den stora frågan kanske, är dom något för mig, ska jag handla åt mig?

Svaret är ja! Om du söker extraljus till en lite större bil kan vi absolut rekommedera dessa, dom har bara inte inte bra ljusbild utan även väldigt tilltalande utseendemässigt. Vill ni ha en mera diskret lösning ska ni köra på en ledramp, och med positionsljus rekommenderar vi våra populär Strands siberia, eller t.ex en mera traditionell ledramp W-light curved

Vi kan nästan garantera ni blir inte missnöjd med valet av dessa, och personligen tycker vi dessa extraljus gör sig absolut bäst på en skåpbil eller en mera 4×4 modell tillsammans med en frontbåge, notera att det måste köpas till skilld monteringsklämmare ifall frontbågen inte har färdigt för fastsättning.

Lämna ett svar

sv_SESvenska
Powered by TranslatePress »